Urob si sám
Life hacky, majstrovské kurzy, užitočné tipy, recepty.
Domov » Elektronika » „Nula“ a „zem“: aký je základný rozdiel?

Historicky sa tak stalo, že v Ruskej federácii, ako aj v pohraničných štátoch, sa používa princíp uzemnenia, keď je neutrálny vodič pripojený k zemnej slučke. Mnoho ľudí môže mať „legitímnu“ otázku: ak sú vo vzájomnom kontakte, tak prečo ťahať toľko drôtov - stačí všade viesť dvojitý drôt (fáza a nula) a bude možné uzemniť nulu drôt! Táto formulácia otázky však skrýva jednu technickú nuanciu, ktorá z tohto riešenia robí nielen zbytočnú hračku, ale v niektorých prípadoch aj dosť nebezpečný podnik.

Nula a zem – aký je zásadný rozdiel?

Pre tých, ktorí sú netrpezliví a radi „nakuknú do odpovede“, vám a priori poviem „tajomstvo“ - základná myšlienka je, kde je neutrálny vodič pripojený k zemi. Možnosť ich pripojenia priamo vo vnútri zásuvky, pripojenie uzemňovacieho vodiča (žlto-zelený vodič) k nulovému vodiču (modrý vodič), nebude správna. Takáto schéma uzemnenia bude v rozpore s požiadavkami PUE. V dôsledku toho nebudú ľudia chránení pred úrazom elektrickým prúdom, navyše sa pridajú ešte ďalšie bezpečnostné problémy.

PUE bez akýchkoľvek možností jasne uvádza, aký by mal byť uzemňovací vodič. Musí to byť súvislý vodič, bez akýchkoľvek odpojovacích prvkov - relé, poistiek, spínačov a tiež napríklad vytiahnutím zástrčky zo zásuvky.

Po porušení tejto základnej požiadavky stanovenej v PEU sa uzemnenie pred spoľahlivou ochranou osoby pred úrazom elektrickým prúdom zmení na zbytočnú fikciu. Ale problémy, ako učí teória a prax ukazuje, nekončia! Ak sa stále pokúšate poskytnúť funkcie uzemnenia neutrálneho vodiča, je možné, že telo chladničky, mikrovlnnej rúry alebo iných domácich spotrebičov bude pod napätím. Vysvetľuje to skutočnosť, že pozdĺž neutrálneho vodiča preteká elektrický prúd so zodpovedajúcim poklesom napätia, ktorého veľkosť je možné určiť vynásobením sily prúdu odporom vodiča v intervale medzi nameraným miestom a skutočným uzemňovacím bodom. Navyše, veľkosť takéhoto napätia môže byť charakterizovaná desiatkami voltov, to znamená, že môže byť pre ľudí nebezpečné (na hranici - smrteľné!).

Nula a zem – aký je zásadný rozdiel?

Zostáva zhrnúť niektoré výsledky a zdôrazniť. Aký je zásadný rozdiel medzi „nulou“ a „zemou“? Faktom je, že prúd preteká cez neutrálny vodič a k nemu sú pripojené spínače, rovnaké vstupné ističe. To znamená, že ak chceme mať „zem“ vo forme súvislej žily, musíme:

  • vo viacpodlažných bytových domoch: pripojte sa na špeciálny uzemňovací vodič v elektrickom tuneli;
  • pre individuálnu obytnú chatu: miestom pripojenia by mal byť vstupný istič, presnejšie jeho neutrálny vodič na vstupe, ktorý vedie vzduchovým alebo podzemným káblom od znižovacieho transformátora najbližšie k domu a prierez nulový vodič by mal byť aspoň desať štvorcových milimetrov pre medený drôt a 16 mm2 - pre hliníkové jadro (pozri príslušný odsek v PUE).

Akékoľvek iné miesto za vstupným strojom nemožno použiť ako „zem“, preto za také nemožno považovať nič, od kovových prírezov zakopaných v blízkosti domu až po samotné telo elektrického panelu.

Nikdy nezabudnite na pravidlá stanovené v PES. Podľa nich by ste sa mali riadiť jednoduchým, ale pravdivým pravidlom: keď si nie ste istí, že tento konkrétny vodič je „uzemnený“, nemali by ste k nemu pripájať nič okrem 30 mA prúdového chrániča (RCD), ktorý funguje okamžite. , na rozdiel od ističa. Ako viete, Boh chráni tých, ktorí sú opatrní!

vráť sa
Komentujte
  • motýlikúsmevsmejúc sačervenať sausmievavýuvoľnený uvoľnenýuškrnúť sa
    srdce_očibozkávanie_srdcekissing_closed_eyesspláchnutýuľavilospokojnýúsmev
    žmurknutiestick_out_tongue_winking_eyevyplazený jazyk zatvorené očis úsmevombozkávaniezaseknutý_jazykspať
    ustarostenýzamračenéutrápenýotvor ústagrimasyzmätenýutíšil
    bez výrazunepobavenýpot_úsmevpotiť sasklamaný_uľavenýunavenýpasívny
    sklamanýzmätenýstrašnýstudený potvytrvaťplakaťvzlyk
    radosťužasnutýkričaťunavená_tvárnahnevanýzlosťtriumf
    ospalýmňammaskaslnečné okuliarezávrat_tvárimpsmile_imp
    neutrálna_tvárbez_ústnevinný
5+dva=
Komentáre (149)
  1. Nikolaj.
    #1 Nikolaj. Hostia 6. januára 2019 o 15:57
    17
    Je najvyšší čas zabudnúť, čo je uzemnenie a uzemnenie. Dnešné domy sú napájané jedným vodičom. Inými slovami, z panelu vstupuje do domu iba fáza. A neutrálne vodiče vychádzajú z bytu do panelu a sú zavesené na neutrálnom kuse, ktorý „sedí“ na neutrálnom vodiči hlavného kábla a ten je zase zavesený na uzemňovacej skrutke. Všetky. Na nič iné netreba myslieť. Toto sa robí, aby sa zabránilo krádeži elektrickej energie vedením uzemňovacej zbernice oddelene od hlavného obvodu.
    Ale aj tento trik sa dá obísť a nastavením „svojej“ uzemňovacej zbernice „na ňu zavesíte všetky potreby od vašich spotrebiteľov. Ale ako to urobiť, je takmer nemožné. Bude potrebné položiť všetky neutrálne vodiče, položiť nové, „vaše vlastné.“ prídete na to.
    1. Evgen
      #2 Evgen Hostia 6. januára 2019 o 19:51
      51
      „Je najvyšší čas zabudnúť, čo je uzemnenie a uzemnenie,“ čo si vôbec povedal?

      je uzemnenie a uzemnenie a konecne v tomto clanku je napisany dalsi nezmysel co nieco vysvetluje.
      Stručne vám poviem, nula je vždy uzemnená, v starých domoch je uzemnená v rozvodni a v takýchto domoch žiadna zem nie je, pretože „naberačka“ vždy na všetkom šetrila, bola mu škoda predĺžiť aj uzemňovací vodič pri vchode do všetkých bytov, ale teraz je najjednoduchšia schéma toto nula je uzemnená už v rozvádzači pri vchode a z nej je vytiahnuté samostatné uzemnenie. A na tento systém by mal už dávno prejsť každý!!! len ako to už býva, posraná ekonomika neumožňuje všetkým ľuďom bežne používať domáce spotrebiče z dovozu, lebo vždy musia!! treba pozemok!! , a to sme napoly v Sovietskom zväze, ale užívame si výhody západnej civilizácie.
      1. gogol
        #3 gogol Hostia 7. januára 2019 o 14:50
        31
        Vážení, užívali sme si výhody civilizácie. do polovice 19. storočia. A teraz žneme plody nemravnosti a úplnej degradácie ľudstva
        1. Yuri
          #4 Yuri Hostia 7. júla 2023 o 12:57
          1
          A potom bola jadrová vojna? úsmev
      2. Boris
        #5 Boris Hostia 9. januára 2019 10:55
        17
        Kedy sme mali RCD? Odvtedy vznikla potreba tretieho drôtu. Toto sú 90. roky. Absencia 3. drôtu nie je „sovietskou“ úsporou, je to teoreticky neprijateľné plytvanie neželezným kovom. Na aké účely bol potrebný 3. drôt? Myslíte si, že všade na svete existuje pevne uzemnený neutrál? A ak lineárne 220, ale v trojuholníku? V Spojených štátoch vo všeobecnosti v sektore domácností potraviny pochádzajú od značky „prasa“, a to už dlhú dobu. Môžete si vyskúšať prácu s domácimi spotrebičmi používanými v Japonsku alebo USA, najmä ak sú napájané zo stredného bodu toho istého „prasaťa“.
      3. RRR
        #6 RRR Hostia 9. januára 2019 o 13:59
        12
        Píšeš nezmysly bez toho, aby si pochopil podstatu problému. Nezavádzaj ľudí
      4. Krokodíl
        #7 Krokodíl Hostia 13. januára 2019 03:32
        43
        Nádoba na prach je dobrým nástrojom na čistenie odpadu. Bohužiaľ si neviem predstaviť, aký druh lopatky potrebujete na odstránenie odpadu z hlavy.
    2. manolis
      #8 manolis Hostia 6. januára 2019 o 20:49
      2
      Vezmite si plus zo štítu a neberte ho do domu ale míny so ze
      1. Hosť Vlad
        #9 Hosť Vlad Hostia 9. januára 2019 01:28
        24
        Ďalší „remeselník“, ktorého dom je napájaný konštantným napätím. Plus a mínus v DC obvodoch. V dome je striedavý prúd. Nula a fáza.
        1. SlOPS
          #10 SlOPS Hostia 14. januára 2019 o 18:53
          6
          Dom má striedavý prúd, 3 fázy s výtlakom pod uhlom 120 stupňov (celkovo 380 voltov) a v strede je nula, čo je v podstate prietoková zbernica. Rozdiel medzi touto zbernicou a ktoroukoľvek z fáz dáva 220 (230) voltov.
      2. Vladimír
        #11 Vladimír Hostia 15. januára 2019 11:09
        1
        No ty....och, aký hustý!
      3. vano55
        #12 vano55 Hostia 1. marca 2019 o 20:35
        3
        Kde ste našli (+) v AC?
    3. Mitya
      #13 Mitya Hostia 10. januára 2019 o 15:39
      15
      PUE sa nestará o financie - to nie je jeho cieľ, ale jeho bezpečnosť. Len jeden príklad: Ak sa zlomí 0, tak pri skrate uzemnenia je telo (napríklad chladnička) pod napätím maximálne 220V!!!
      1. Andronus
        #14 Andronus Hostia 13. januára 2019 20:10
        1
        Napätie je potenciálny rozdiel na koncoch vodiča a v dôsledku odporu spotrebiča (chladničky) sa rozdiel zníži a výstup do krytu nebude väčší ako 100 voltov.
        1. Hosť Alexander
          #15 Hosť Alexander Hostia 23. januára 2019 00:27
          8
          Na vyhodenie korčúľ stačí 100 V
      2. jeden
        #16 jeden Hostia 21. januára 2019 o 15:00
        7
        Kamarát, aby sa telo chladničky dostalo pod napätie, musíš najprv toto napätie priviesť do tela alebo preraziť izoláciu a pripojiť motor kompresora tak šikovným spôsobom, aby sa porucha dostala do tela.
      3. Marka
        #17 Marka Hostia 7. marca 2019 23:12
        0
        Práve v PUE je uvedené, že telo chladničky (elektrické zariadenie s dvojitou izoláciou) nevyžaduje uzemnenie.
    4. Hosť Michail
      #18 Hosť Michail Hostia 12. januára 2019 o 17:50
      7
      aby ste mohli ukradnúť, ako navrhujete, musíte otvoriť plombu na merači a vymeniť 0 a fázu, a to sa dá ľahko určiť, pretože meradlo bude stáť, ak sa rozhodnete posunúť fázu a otočiť meradlo v opačnom smere, potom je to účinné len na čistú mechaniku. elektronické systémy, ktorými sú buď optočleny alebo Hallove snímače na smere otáčania bubna všeobecne
    5. Ruslan
      #19 Ruslan Hostia 26. januára 2019 11:39
      4
      Nikolay, zjavne nie si odborník v elektroenergetike, tak si prosím nevymýšľaj gýč a nezavádzaj obyčajných ľudí!
    6. Hosť Alexey
      #20 Hosť Alexey Hostia 2. marca 2019 o 23:31
      4
      Ak o elektrotechnike nič nevieš, tak nič nepíš, lebo svojimi nezmyslami vystavuješ ľudí smrteľnému nebezpečenstvu. Malo to byť napísané takto - „z panelu vstupuje do domu iba fáza“!
      To, čo nasleduje, je úplný nezmysel. V bytovom dome sú v stúpačke položené tri fázové vodiče, jeden neutrálny, jeden uzemňovací. V ISU (vstupnom distribučnom zariadení) sú nulový vodič a uzemnenie pripojené na rôzne zbernice, medzi ktorými je umiestnená prepojka (!), pretože nula na vstupe musí byť znovu uzemnená, čo sa robí pripojením lokálnej uzemňovacej slučky. budovy k uzemňovacej zbernici. Pre súkromné ​​domy je princíp rovnaký: nula na vstupe musí byť znovu uzemnená, t.j. pripojený k miestnemu (pre daný dom) uzemňovaciemu obvodu, počnúc týmto bodom musia byť nulové pracovné a ochranné vodiče prísne oddelené vo všetkých častiach obvodu.
    7. Jevgenij Pavlov
      #21 Jevgenij Pavlov Hostia 15. septembra 2020 o 16:07
      4
      Chápem, že ako elektrikár ste pracovali s jednofázovými spotrebičmi, vaša úroveň je obmedzená na inštaláciu elektrospotrebičov do bytov. Ak vezmete trojfázovú sieť a vysokovýkonnú záťaž s prúdmi rádovo nad 100 A, potom budete určite potrebovať poctivú zem. Je tiež potrebné, keď potrebujete mať skutočné O pre napájanie citlivých zariadení. Neutrál, ktorý sa dá urobiť akýmkoľvek spôsobom a nemotorným spôsobom a v ktorom môže byť potenciál, nie je na to vhodný, najmä preto, že na ceste môžu byť najrôznejšie spojenia (svorky, zákruty atď.), môže neočakávane spôsobiť problémy a má vysokú odolnosť.Práve preto, aby sa eliminovali prekvapenia, prešiel veľký prúd, aby sa zabezpečila úplná nula a garantovaný nízky odpor, ako aj absencia veľkého počtu medziľahlých pripojovacích bodov, sa robí zem. A to je kriticky dôležité v kritických (presných, výkonných atď.) zariadeniach. Pre pripojenie žiarovky sa zaobídete bez uzemnenia, no pri trojfázovom napájacom zdroji s presným riadením tvaru/frekvencie/fázy/amplitúdy sa bez uzemnenia nezaobídete.
  2. Egor
    #22 Egor Hostia 6. januára 2019 o 18:28
    79
    Autor sa snaží odhaliť tému, o ktorej nemá ani potuchy. Odvoláva sa na PUE, ale zdá sa, že sa do nich nepozrel. Netuší, aký je rozdiel medzi uzemnením a uzemnením. Kde sa používa uzemnenie a kde sa používa uzemnenie? Vo všeobecnosti má autor v hlave neporiadok, zobral si tému, v ktorej nie je kompetentný.
    1. JURICH
      #23 JURICH Hostia 8. januára 2019 o 21:49
      11
      5+. Úplne súhlasím.
    2. Semyon
      #24 Semyon Hostia 9. januára 2019 10:05
      9
      Úplne súhlasím. Autor článku nepochopil tému. Vo všeobecnosti by takéto veci, najmä tie, ktoré sa týkajú elektriky, mali písať ľudia s technickým vzdelaním.
      1. Hosť Alexander
        #25 Hosť Alexander Hostia 9. januára 2019 o 19:44
        9
        Dokonca aj vysokoškolské vzdelanie v odbore vám nie vždy dáva právo vyjadriť svoj názor. V našom podniku bol vedúci elektrotechnického oddelenia, ktorý bol veľmi hrdý na to, že sa podieľal na výstavbe (nie na výstavbe, ale zdá sa, že pri uvádzaní do prevádzky) nejakej jadrovej elektrárne v Iráne. Takže nepočul, že existuje pojem „dotykové napätie“, ale tento pojem je prítomný buď v PTB alebo v Pravidlách elektrickej inštalácie niekde vedľa pojmu „krokové napätie“. A fungovalo to dobre. A moja manželka, absolventka Moskovskej vysokej technickej univerzity pomenovaná po.Bauman, kvalifikovaný elektroinžinier, keď som písal diplomovku, vypočítal som niečo ako odpor uzemňovacieho zariadenia. Po niekoľkých rokoch to však nedokázala vysvetliť, ale dostala sa na pozíciu vedúceho inžiniera vo výskumnom ústave. Takže nemusíte vedieť veľa vecí. Stačí to urobiť podľa projektu a dizajnéri musia poznať pravidlá a musia ich dodržiavať.
        1. Ruslan
          #26 Ruslan Hostia 26. januára 2019 11:47
          3
          Vysoká pozícia nie je vždy ukazovateľom vedomostí a inteligencie - ďakujeme, že ste to potvrdili na príklade svojho šéfa a vlastnej manželky!
  3. Pavla Petroviča
    #27 Pavla Petroviča Hostia 6. januára 2019 o 18:32
    40
    Chlapi. A ten, kto písal tento článok, ani mnohí komentátori vôbec netušia, o čom píšu. Najprv musíte byť certifikovaný na elektrickú bezpečnosť skupiny III a potom niečo napísať. V elektrotechnike a elektrickej bezpečnosti nie sú iné pojmy ako tie, ktoré sú napísané v pravidlách!!!
  4. sanek
    #28 sanek Hostia 6. januára 2019 o 18:44
    5
    to všetko je v pohode, samozrejme, bezpečnosť je veľká vec, ale nemyslite si, že naši starí otcovia boli hlúpejší ako my, dokonca ani teraz vo väčšine súkromných domov nie je skutočná nula; je spojená s nulami na prvej podpere ;vchádza do domu cez dva drôty;aké je to uzemnenie?len krásne slová o tom,ako by to malo byť všetko u nás
  5. Gregory
    #29 Gregory Hostia 6. januára 2019 o 18:45
    2
    Nerozumiem jednej veci, prúd je striedavý, to znamená, že nula a fáza sa musia striedať. To znamená, že ak prúd skutočne tečie, potom jedným smerom, potom druhým. A nula vôbec nie je nula 1/25 s. Čo som zle pochopil?
    1. Hosť Alexey
      #30 Hosť Alexey Hostia 6. januára 2019 o 21:20
      11
      Nerozumieš tomu zle. Nikto tam nemení miesta. Nula je nula a úroveň napätia na druhom vodiči (fáze) sa mení vzhľadom na nulu. Niekedy ho viac, niekedy menej.No, je to také jednoduché.
      1. Den Kol
        #31 Den Kol Hostia 8. januára 2019 00:39
        0
        Nič sa nedá pochopiť.
        1. Hosť Vladimír
          #32 Hosť Vladimír Hostia 15. januára 2019 11:16
          4
          No, napríklad pohár, spodok považujeme za nulový, horný rez za maximálne napätie, stále sa nemôžem smiať... robiť si srandu z vašich hlúpych otázok je bohapustá vec
      2. Hosť Vlad
        #33 Hosť Vlad Hostia 9. januára 2019 01:35
        2
        Aká úroveň napätia sa mení? Vezmite voltmeter a zmerajte. Medzi nulou a fázou 220 voltov, medzi ľubovoľnými dvoma fázami 380 voltov. Nehovor nezmysly.
        1. Hosť Vladimír
          #34 Hosť Vladimír Hostia 9. januára 2019 14:02
          3
          YYYY. Hodnota amplitúdy zmizne, keď sa zmení. A nie je to 220 alebo 380 V. Ale funguje to, áno, presne ako som povedal, je to takmer tak.
        2. Hosť Alexander
          #35 Hosť Alexander Hostia 13. januára 2019 20:08
          3
          Čo ak si namiesto voltmetra vezmete osciloskop?
        3. Andronus
          #36 Andronus Hostia 13. januára 2019 20:15
          1
          Áno, nie je to napätie, ktoré sa mení, ale potenciál
    2. Hosť Vlad
      #37 Hosť Vlad Hostia 9. januára 2019 01:33
      10
      Pri striedavom prúde))) to nie je fáza a nula, ktoré menia miesta, ale fáza sleduje sínusoidu s frekvenciou kmitov 50-krát za sekundu. Aká je frekvencia počutého prúdu? Uvedené v Hertzoch. V našej sieti máme frekvenciu 50 Hz a napätie 220 Voltov, v USA a Európe máme frekvenciu 60 Hz a napätie 127 Voltov.
      1. Nikolaj Polozok
        #38 Nikolaj Polozok Hostia 9. januára 2019 09:19
        2
        V USA sú zásuvky 110V 60 Hz a v Európe 230V 60 Hz.
      2. Andrey
        #39 Andrey Hostia 9. januára 2019 22:32
        2
        O! Toto je rozumný komentár, nie bla bla, niekde blízko k tomu pravému)
    3. Hosť Sergey
      #40 Hosť Sergey Hostia 14. januára 2019 00:10
      2
      Ak sú tam len dva drôty, potom to chápete správne, tam a späť každú sekundu 50-krát a neexistuje žiadny smer, drôty sú rovnaké. Ale v skutočnosti existuje tretí vodič - zem (dobre, alebo statická kapacita tela) a vzhľadom k nemu je nula vždy nula a fáza je striedavé napätie.
  6. Hosť Sergey
    #41 Hosť Sergey Hostia 6. januára 2019 o 18:49
    3
    V spínaných zdrojoch, najmä počítačoch, sa pri použití eurozásuviek delenie napätia uskutočňuje kondenzátormi, ktorých stredný bod je spojený so zemou a 220 sa privádza do samotných kondenzátorov cez mostík. Bude to správne? ak na jednej polovici deliča sú napätia rozdelené medzi nulu a zem, čo sa v princípe rovná 0 a len pri nevyváženosti fáz dosahuje niekoľko voltov. a na druhom pleci - vsetko ostatne je z 314V?
    1. Hosť Vlad
      #42 Hosť Vlad Hostia 9. januára 2019 01:38
      12
      Kondenzátor NIKDY nezdieľa žiadne napätie. Odkiaľ to všetko berieš? Kondenzátory sú navrhnuté tak, aby vyhladili zvlnenie v napájacom zdroji.
      1. RRR
        #43 RRR Hostia 9. januára 2019 o 14:01
        8
        A samozrejme ste ešte nepočuli o kapacitnom deliči napätia
      2. Andrey
        #44 Andrey Hostia 9. januára 2019 22:35
        0
        Presná a správna odpoveď) Podľa môjho názoru bol ten priateľ „trochu zmätený“ v napájaní.
  7. Ivan Gennadievič Gordienko
    #45 Ivan Gennadievič Gordienko Hostia 6. januára 2019 o 19:04
    12
    Hmm, elektrikári sa zhromaždili! Preštudujte si PUE a pozorne si preštudujte, prečo je potrebné ochranné uzemnenie! Je čas pochovať metódu TN-S už dávno
    1. Hosť Vlad
      #46 Hosť Vlad Hostia 9. januára 2019 01:39
      3
      TN-S-C sa používa tak dlho
    2. Hosťujúci Viktor
      #47 Hosťujúci Viktor Hostia 9. januára 2019 06:33
      7
      Drahý, nepomýlil si si niečo, TN-S? Možno TN-C?
  8. Hosť Sergey
    #48 Hosť Sergey Hostia 6. januára 2019 o 19:14
    3
    súdiac podľa tvojej schémy, čo ti bráni zaujať zem pred ouzo alebo úvodný kontakt na ouzo, flow jedna?)))) buď som blázon, alebo lyže nejdú po asfalte
    1. Hosť Alex
      #49 Hosť Alex Hostia 11. januára 2019 o 14:09
      18
      Kvôli mojej neskúsenosti (práve som začal pracovať ako elektrikár) som to v roku 2004 urobil. A takmer podpálil vlastný byt. Tento obraz mám stále pred očami, aj keď už ubehlo toľko rokov...
      Potom sme bývali v starej budove, postavenej v 30-tych rokoch (drevený dom, omietnutý vo vnútri). A mali sme obvyklé dopravné zápchy (alebo skôr jednu na „fázu“). V tom čase som už rok a pol pracoval ako elektrikár, myslel som si, že viem a dokážem všetko, „som génius“ a tak ďalej. Rozhodol som sa nainštalovať „európske zásuvky“ do kuchyne a zároveň vymeniť zástrčky pre automaty a nainštalovať RCD (keďže súčasne s výmenou rozvodov v kuchyni sme vybavili sprchu s okamžitou vodou ohrievač (pre tých, ktorí nevedia, v tých starých domoch sú podobné „požehnania civilizácie“ nikdy neexistovali, „všetko si dokončili“ sami)). No nainštaloval som RCD, automaty, rozdelil linky do kuchyne a do izieb... Uzemňovač z “Eurozásuviek” a prietokový ohrievač vody som umiestnil na vstup RCD, pod jednu svorku s. neutrálny vodič z meracieho prístroja. A „pre spoľahlivosť“ pod tú istú svorku som vložil (sakra, teraz je mi smiešne, čo píšem a z toho, že som bol vtedy „oplotený“), skrútený pár vodičov 1,5 „štvorcov“ a pripojil som ho na na druhom konci s... vykurovacou batériou v kuchyni a dokonca aj so sprchovým podnosom. Funkčnosť RCD som skontroloval „testovacou lampou“ (zvodový prúd lampy bol dostatočný), čo sa týka batérie, vane a „fázy“, RCD fungoval správne, „všetci boli spokojní, všetci sa „smiali“ ... Presne do chvíle, keď „uderil hrom“: v našej časti mesta násilný výstavby, všetky staré domy boli zbúrané (po čase aj môj), areál sa začal prestavovať, nové výškové budovy, všetko. A v jeden sobotný večer sa stavbárom podarilo prestrihnúť kábel, ktorý napájal náš dom z trafostanice. Pribehol ich majster s tímom pracantov, všetkých ubezpečili, že teraz bude provizórne stavenisko domu opustené a cez pracovné dni spolu so sieťármi všetko obnovia.Poškodený kábel sme odpojili od vstupnej skrine nášho domu, pripojili vlastný, napájali zo stavby... Ale, zrejme, bol zle zvolený prierez našej provizórnej kôlne. Dom je síce starý, má 8 bytov, každý má moderné vybavenie, náklad slušný... V tej chvíli sme fajčili v kuchyni. Najprv sa rozsvietilo svetlo. Na tri sekundy. Potom nastal chvíľkový útlm, že lampy ledva horeli. Potom ešte niekoľko sekúnd veľmi jasne zablikali a zhasli a z našej chodby sa ozval strašný buchot. Vyskočíme a vidíme, ako náš pult horí otvoreným plameňom, ale nie je to také zlé! A nad pultom je medziposchodie (drevené), okolo je suchá stará tapeta, vedľa vpravo je čerstvo natretý obklad vchodových dverí... A to všetko už líha oheň a je toho veľa. dym v celom byte. Doslova za pár sekúnd... Keby sme v tej chvíli neboli doma, ambu by dostal celý dom, nielen my. Všetko naplnili vodou z kanvice a hrnčekov, vybehli na ulicu, kričali na stavbárov, aby ešte nič nezapínali. Všetci sú v šoku, čo sakra...!?.. Pribehol majster... Byt sme vyvetrali od dymu, poďme domov... Ten môj drôt, čo išiel do radiátora kúrenia a sprchovej vaničky s zem sa jednoducho roztopila po celej dĺžke...otvoril som zadymenú plastovú krabicu, kde stál RCD s guľometmi, všetko bolo spálené, ale zdalo sa, že žije. Vyhodil som všetky „zemné“ vodiče zo vstupu RCD pod dohľadom majstra, ktorý mal podozrenie, že kradneme elektrinu (hoci to tak nebolo, pretože to bolo „ala potenciálne vyrovnanie vykonané cez ...“ )... Stavbári ťahali kábel s vodičmi väčšieho prierezu a napájali dom, bez incidentov. Keď šok pominul, prišlo zistenie chyby.Trik je v tom, že veľa ľudí zabúda (v tej chvíli aj ja), že u nás je rezidenčný sektor (nielen) napájaný tromi fázami pomocou nulového vodiča. A ak zaťaženie naprieč fázami nie je rovnomerné (a v rezidenčnom sektore je to tak vždy), potom v neutrálnom vodiči začne prúdiť prúd a napätie skočí (vysvetľujem to jednoduchým spôsobom) - v preťaženej fáze napätie klesá, v podťaženej fáze naopak skáče (nastáva fázová nevyváženosť). A ak má nulový vodič zlý kontakt s neutrálom, alebo slabý prierez, tak pri dobrom zaťažení vyhorí... čo sa nakoniec aj stalo: najprv (podľa stavbárov) vyhorela ich nula a po o par sekund to prasklo na mojom v byte, pretoze pre vsetkych osem bytov, vratane mojho, bol nulovy vodic moj "tenky" vodic, pripojeny na vykurovaciu bateriu a pripojeny na vstup RCD... Preto sudruhovia, poučiť sa z chýb iných ľudí. Môžu sa stať (nedaj bože!) osudnými...
      Teraz už dlhšie bývame v novostavbe, keď sme sa nasťahovali, prerobil som komunálnu rekonštrukciu bytu aj s elektrikou a namontoval napäťové relé (UVR) do panela bytu, ktoré už ušetrilo nás z prepätia viac ako raz. Veľa ľudí sa čuduje - načo potrebujete UZM v novostavbe, veď všetky rozvody sú moderné a nové? Opäť chyba! Áno, všetko je pre mňa nové. A dom je napojený na TP, postavený v 80-tych rokoch. A celý systém zásobovania energiou sa musí vždy posudzovať ako celok, „od začiatku do konca“, ako jeden celok. A ak je niektoré miesto tohto „jednotného celku“ „úzke“, potom je lepšie hrať na istotu, aby to neskôr nebolo neznesiteľne bolestivé, najmä preto, že, ako som napísal vyššie, UZM fungoval viac ako raz.A v susednej novostavbe pri vykonávaní zváračských prác v jednom z bytov vyhorela nula na jednej zo stúpačiek (neviem presné detaily) a naša správcovská spoločnosť dostala od vlastníkov veľa žalôb. bytov so zhoreným zariadením...
      1. jeden
        #50 jeden Hostia 21. januára 2019 o 15:05
        3
        aby ste skreslili fázy vytvárané generátorom elektrárne, musíte znížiť záťaž v oblasti 10% vyrobeného výkonu... aké ste mali zariadenie v dome, hyperbanskú farmu resp. niečo?
      2. hosť
        #51 hosť Hostia 25. januára 2019 o 15:40
        5
        Dočítal som, nebol som lenivý. Leo Tolstoj a Fjodor Michajlovič Dostojevskij odpočívajú na okraji
      3. Valdemar
        #52 Valdemar Hostia 22. apríla 2023 o 13:22
        0
        Vyhoreli ste, pretože „elektrikári“ si pomiešali vstupy F a 0, inými slovami, fáza prešla vodičmi na 0, kde nenamontovali stroje a neutralizovali vodiče batériami a všelijakými kovovými stúpačkami. (veľmi veľká chyba). A všetky tieto drôty práve vyhoreli, tie fázové uzemnenie-0 karátov.
  9. Hosť Vladimír
    #53 Hosť Vladimír Hostia 6. januára 2019 o 19:41
    14
    Lepšie by bolo napísať ak tak múdre ako rozoznať nulový vodič od zemného vodiča v trojžilovom kábli, kde všetky žily majú rovnakú izolačnú farbu.Tieto boli položené začiatkom 80-tych rokov v bytových domoch na el. kachle
    1. Hosť Sergey
      #54 Hosť Sergey Hostia 14. januára 2019 00:16
      3
      Musíme nájsť miesto, kde je pripevnený druhý chvost. Alebo vypnite elektrinu v dome - uzemnenie nie je prerušené vypínačom, takže pri nule bude malé rušenie, ale na úrovni zeme nebude žiadne.
  10. Vaik
    #55 Vaik Hostia 6. januára 2019 o 19:47
    6
    SIEŤ 0,4 kV s pevne uzemneným neutrálom. Nie je žiadny rozdiel, zem, nula. Nezavádzajte ľudí
    1. Hosť Vlad
      #56 Hosť Vlad Hostia 9. januára 2019 01:43
      6
      Je v tom rozdiel.Je to len tak, že neutrál je pevne uzemnený? Kde sa spája nula a zem? V rozvodni alebo vo vstupnom rozvádzači ASU, a ako je správne napísané v tom istom PUE, kapitola 7, je prepájanie nulového pracovného a nulového ochranného vodiča pozdĺž rozvodu energie prísne ZAKÁZANÉ!!!

Obal na pas | Urob si sám

Pohľadnica "Barney Bear" | Urob si sám

Odstránenie kondenzácie vo svetlách automobilov

Ako rýchlo marinovať makrelu vo voňavej marináde vlastnými rukami

«Urobte to sami - vlastnými rukami» - stránka zaujímavých domácich výrobkov vyrobených z odpadových materiálov a predmetov doma. Krok za krokom majstrovské kurzy s fotografiami a popismi, technológiami, životnými hackami - všetko, čo skutočný majster alebo len remeselník potrebuje na vyšívanie. Remeslá akejkoľvek zložitosti, veľký výber smerov a nápadov pre kreativitu.

Odporúčame prečítať

Chybové kódy práčky